Łożyska oporowe kute na gorąco a łożyska spiekane

Ważna kwestia – Czy przyczyną awarii turbosprężarki było zabrudzenie oleju, czy usterka łożyska oporowego?

Na to pytanie warsztat naprawczy musi sobie odpowiedzieć rozpatrując zwroty gwarancyjne.

Przez lata konstrukcje turbosprężarek ewoluowały wraz z dostępnością nowych technologii. Zmieniały się materiały i procesy produkcyjne, ponieważ producenci części oryginalnych (OEM) musieli ograniczać wagę i nauczyć się pracować ze zmieniającą się lepkością oleju, oraz wykorzystać nowe materiały. Ważną kwestią przy łożyskach oporowych jest to, że różne materiały i procesy produkcji wymagają różnych konstrukcji, aby zapewnić takie same rezultaty.

Na rynku wtórnym często widzimy, jak łożyska oporowe zastępuje się łożyskami wykonanymi metodą proszkową z pomocą taniego oprzyrządowania, ponieważ pozwala to obniżać koszty produkcji. Producenci oryginalnych części stosują w nich natomiast bardzo wytrzymały mosiądz krzemowy kuty na gorąco.

hidden dangers turbocharger failures

think-iconCZY WIESZ, ŻE…? Zadrapania na powierzchni łożyska to rezultat kontrolowanego procesu wykończenia, który powstrzymuje ściekanie oleju, co ma duże znaczenie przy zimnym rozruchu.

Kluczowe punkty:
  • Różne materiały i procesy produkcyjne wymagają różnych projektów, aby osiągnąć te same rezultaty;
  • Metoda proszkowa (spiekane) nie daje takiej wytrzymałości, jak materiał oryginalny;
  • Łożyska oporowe mogą pękać i ulegać awariom podczas normalnych obciążeń eksploatacyjnych;
  • Awaria podzespołu powoduje awarię całej turbosprężarki;
  • Warsztaty często diagnozują to jako wynik zanieczyszczenia oleju – nie zauważając słabej jakości elementu..

think-iconCzy użyty materiał jest wystarczająco wytrzymały do tego zastosowania?

Wpływ na branżę

To kwestia ważna dla całej branży. Najgorsze jednak, że wiedza o tym zagadnieniu nie jest powszechna. Kiedy łożysko oporowe ulega awarii w ten sposób, usterka jest zwykle błędnie diagnozowana jako zanieczyszczenie oleju. W rzeczywistości wynika ona z użycia materiałów o zbyt niskiej wytrzymałości. Powoduje to wiele awarii i niepotrzebnych zwrotów reklamacyjnych, co ma wpływ na całą branżę.