Łożyska oporowe – Kluczowe kwestie

Punkty krytyczne – wyróżnione obszary łożyska oporowego to miejsca, gdzie dochodzi do pęknięć, jeżeli użyty materiał ma zbyt małą grubość bądź nieodpowiednie parametry jakościowe.

Thrust-Bearing-X-Section
GT15-hole+crackGT15-holecrack_close-up hidden dangers turbocharger failures

think-iconCzy otwór na olej oddziela od czoła łożyska wystarczająca ilość materiału, aby wytrzymać obciążenia robocze?

Spiekanie metodą proszkową to bardzo dobry proces produkcyjny dla łożysk oporowych i preferują go nawet niektórzy producenci OEM, ponieważ powstały w wyniku tego procesu porowaty materiał znakomicie zatrzymuje olej, obniżając zużycie podczas zimnego rozruchu. Inni producenci wolą materiały o większej wytrzymałości, ceniąc sobie ich długą żywotność. Natomiast do zwiększenia zatrzymywania oleju stosują różne specjalistyczne wykończenia powierzchni.

Co ważne, każde łożysko oporowe jest zaprojektowane uwzględniając rodzaj materiału. Spiek ma niższą wytrzymałość na rozciąganie niż materiał tłoczony, czy kuty na gorąco. Dlatego łożyska spiekane projektuje się tak, aby uwzględnić niższą wytrzymałość materiału, stąd też zazwyczaj są one grubsze. Daje to pewność, że w przypadku nawiercenia otworu pod olej wystarczy miejsca pomiędzy ścianką otworu pod olej i czołem łożyska, aby wytrzymać obciążenie i zapewnić odpowiednią trwałość zmęczeniową.