Ile naprawdę kosztuje koło kompresji?

Tradycyjnie, koła kompresji produkowane są z aluminium, które jest oczywiście bardzo słabym materiałem odlewniczym. Aluminium jest preferowane w kołach kompresji, ponieważ wykonane z niego koła są stosunkowo proste i tanie w produkcji, jednak stworzenie wytrzymalszego materiału wymaga stosowania dalszych procesów utwardzania.

Procesy utwardzania stosowane przez producentów OEM obejmują obróbkę termiczną i kąpiel w specjalnych roztworach, co znacznie zwiększa wytrzymałość materiału. Te procesy utwardzania poważnie zwiększają koszt produkcji koła kompresji, jednak są one niezbędne do uzyskania odpowiedniej wytrzymałości, tak aby zniosło ono warunki panujące w turbosprężarce podczas pracy.


Skutki stosowania zbyt słabego materiału

  • Jeżeli koło kompresji zostało wyprodukowane ze słabych materiałów odlewniczych, łopatki zaczną się wyginać pod wpływem naporu powietrza;
  • Przy zmianach prędkości obrotowych, ostrza stale wyginają się to w jedną, to w drugą stronę;
  • To całkowicie zmienia układ sprężania turbosprężarki i wpływa na jej sprawność, co przekłada się na pracę niespełniającą wymagań.

Aluminium jest dość elastyczne, toteż łopatki mogą się wyginać przy maksymalnej prędkości, a następnie wracać do pierwotnego kształtu, gdy prędkość obrotowa spada. Koło może potem nawet wyglądać zupełnie dobrze, jednak jeśli porównamy sprawność koła kompresji niższej jakości z kołem wysokiej jakości, zauważymy, że przy maksymalnej prędkości koło niższej jakości straci sprawność, a w końcu ulega awarii. Wszystko to zależy bezpośrednio od wytrzymałości odlewu. Trudno wizualnie ustalić, który proces utwardzania zastosowano i jaka jest wytrzymałość koła kompresji.