Powszechna awaria turbosprężarki – luźna nakrętka wałka

Luźna nakrętka wałka

W rdzeniu turbosprężarki, nakrętka wałka utrzymuje koło kompresji i inne części układu wirującego. Nakrętka na wałek jest precyzyjnie wykonaną częścią, która musi być dokręcona z określonym momentem obrotowym. Standardowo gwint nakrętki jest lewoskrętny, o ile układ wirujący nie jest układem o odwrotnej rotacji. Nakrętka może być również określana jako „nakrętka zabezpieczająca” lub „nakrętka zabezpieczająca na wirnik”.

Turbosprężarki są precyzyjnie skonstruowane i zaprojektowane do pracy z prędkością do 360 000 obr/min i osiągają temperatury do 850°C w silnikach wysokoprężnych i do 1050°C w silnikach benzynowych. Pracując w tak ekstremalnych warunkach, łatwo jest zauważyć, jak mogą wystąpić awarie i jak może dojść do błędnej diagnozy. Jeżeli w układzie wirującym występuje jakikolwiek opór lub zblokowanie, siła odśrodkowa będzie działać dalej i nakrętka na wałku poluzuje się.

Luźna nakrętka wałka może spowodować katastrofalne uszkodzenie koła kompresji w ciągu kilku sekund od rozpoczęcia pracy turbosprężarki. Aby pomóc Ci zidentyfikować te awarie podczas naprawy, poniżej przedstawiamy przyczyny i oznaki uszkodzeń spowodowanych przez poluzowaną nakrętkę wałka.

W jaki sposób nakrętki są zabezpieczone?

W zakładzie produkcyjnym firmy Melett w Wielkiej Brytanii obowiązują ścisłe wytyczne i procedury dotyczące dokręcania nakrętek wałka. Każdy model ma indywidualnie określone ustawienie momentu obrotowego oraz szczegółowe instrukcje produkcyjne stosowane przez nasz doświadczony zespół montażowy.
Nasza procedura dokręcania to:
1. Zastosować wymagany moment obrotowy
2. Poluzować nakrętkę na wałku
3. Dokręcić do określonego momentu obrotowego. Może to być końcowy moment obrotowy lub wstępny z dodanym kątem, aby stworzyć prawidłowe naprężenie pomiędzy nakrętką a wałkiem.

Dzięki tej procedurze dokręcania i intensywnemu szkoleniu operatorów, w firmie Melett sprawiliśmy, że poluzowanie nakrętki wałka stało się bardzo mało prawdopodobną przyczyną awarii turbo.

Przyczyny poluzowania nakrętki na wałku:

Oznaki poluzowania nakretki na wałku:

  • Hałas turbosprężarki podczas pracy
  • Utrata mocy/ wydajności
  • Wyszczerbienia na łopatkach koła kompresji
  • Wżery wokół otworu wlotowego pokrywy kompresji
  • Wżery na łopatkach koła kompresji
  • Rozerwanie koła kompresji

Zapobieganie awarii turbo spowodowanej poluzowaną nakrętką wałka:

  • Zapobieganie awarii z powodu poluzowanej nakrętki wałka nie jest proste. Jedynym sposobem na uniknięcie problemów jest utrzymywanie silnika w dobrym stanie i prawidłowy montaż turbosprężarki.
  • Zawsze wymieniaj olej i filtr przy montażu turbosprężarki, stosując odpowiednią klasę określoną przez producenta pojazdu.
  • Zastosuj prawidłowy moment obrotowy dla prawidłowego dokręcenia nakrętki. Więcej szczegółów znajduje się w powyższej procedurze Melett. Ustawienia momentu obrotowego można znaleźć w drukowanym Katalogu Części Melett.

Uwaga: Aby uzyskać więcej informacji w tym lub innym temacie skontaktuj się z działem Wsparcia Technicznego Melett na [email protected]