Łożyska oporowe GT15-25 – Ulepszona konstrukcja

Na początku były dwa główne typy turbosprężarek GT15-25: z łożyskiem 270° ze spiekanej stali i z łożyskiem oporowym 360° z tłoczonego stopu na bazie mosiądzu.

  • Stal spiekana
  • Impregnowane miedzią
  • Używane od połowy lat 90. do roku 2003
  • Tłoczone ze stopu mosiądzu
  • Używane w latach 2002-2006
  • Małe podkładki oporowe

Oba te łożyska zastąpiła część Melett nr 1102-015-324

Oryginalna konstrukcja z sześciopunktową prowadnicą smarującą

Oryginalna konstrukcja z dziesięciopunktową prowadnicą smarującą

Pierwsza generacja

Nowsze i większe podkładki są bardziej odporne na ścieranie i działające na nie siły

Druga generacja

Najważniejsze kwestie:

  • Firma Garrett nie może dokonywać żadnych zmian ze względu na homologację;
  • Melett używa tylko najnowszych konstrukcji we wszystkich zespołach środkowych;
  • Części są kute na gorąco – nie spiekane metodą proszkową!

W latach 2003-2005 firma Garrett zaczęła stosować kucie na gorąco w celu poprawienia precyzji produkcji (kucie na gorąco zapewnia solidniejsze odkuwki poprzez uformowanie ziaren materiału w ostateczny kształt, a także umożliwia stosowanie stopu o zwiększonej wytrzymałości). Zaczęto też stosować twardszy materiał z domieszką krzemu, dzięki czemu powierzchnia łożysk stała się nieprzywierająca. Zmieniono też konstrukcję podkładek oporowych w zależności od wymagań związanych z rozruchem.

Melett używa łożysk oporowych 1102-015-324 we wszystkich zespołach środkowych GT15-25

Łożyska oporowe posiadają kilka innych cech istotnych dla funkcjonowania i niezawodności turbosprężarki. Są to kieszenie olejowe, odpowiednie rozmiary i wykończenie, a nawet to, co wygląda jak zadrapania na powierzchni łożysk GT15-25. Są to specjalnie wykonane zarysowania, dzięki którym powierzchnia dłużej zatrzymuje olej. To pomaga zmniejszyć zużycie podczas zimnych rozruchów.