Odmiany kół kompresji
Wraz z rozwojem turbosprężarek, warunki ich pracy bardzo się zmieniły. Obecnie komponenty ruchome obracają się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i poddawane są działaniu coraz wyższych temperatur.
Doprowadziło to do znacznego rozwoju w konstrukcji kół kompresji, tak aby mogły one podołać zmiennym obciążeniom.
Koła płaskie: najstarsza konstrukcja koła kompresji, nadal stosowana przez niektórych producentów.
![flatback](/wp-content/uploads/2014/07/flatback1-e1418296157905.png)
Koła wypukłe: konstrukcję tę wprowadzono z uwagi na zwiększenie prędkości obrotowych. Siły działające na koła kompresji znacznie wzrosły, zwłaszcza na małej średnicy. Jest to obszar, który obraca się najszybciej, a zatem podlega największym obciążeniom. Konstrukcja wypukła wzmacnia tarczę koła i zapobiega jego rozerwaniu.
![superback](/wp-content/uploads/2014/07/superback1-e1418295943207.png)
Koła bardzo wypukłe:wzmocniona wypukła część tylna używana jest zwykle w nowszych konstrukcjach. Według powszechnej teorii, robi się to ze względu na zwiększające się prędkości obrotowe w turbosprężarce.
![deep-superback](/wp-content/uploads/2014/07/deep-superback1-e1418296195698.png)
Koła bardzo wypukłe – przedłużona końcówka:ta konstrukcja sprzyja zwiększeniu przepływu powietrza, zapewniając szybsze doładowanie przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Przedłużona końcówka zwiększa wydajność koła kompresji przy wyższych ciśnieniach doładowania.
![deep-superback-extended](/wp-content/uploads/2014/07/deep-superback-extended1-e1418296224360.png)