Wałki (wirniki)

Typowe przyczyny awarii, jak np. nadmierna prędkość obrotowa, mogą powodować ogromne obciążenia, skutkujące zmęczeniem wirnika. Oznaki zmęczenia obejmują częściową utratę materiału z łopatek, spowodowaną przez ciągłe wyginanie poza zakres przewidziany w projekcie. Zmęczenie materiału to skutek, a nie przyczyna awarii.

Tradycyjnie, koło ma konstrukcję otwartą a wałek może być przewężony, bądź prosty. Aby wzmocnić wirnik, firma Melett opracowała też pełny typ wirnika. Rozwiązanie takie zmniejsza ryzyko awarii spowodowanej zmęczeniem na dużej średnicy koła turbiny.

 


Po co dwa rodzaje? Wczesne turbosprężarki miały wałki przewężone. Uchodziły one za lżejsze, stawiające mniejszy opór, i zwiększające osiągi. Jednak wraz z postępem w technologii turbodoładowania, opracowano wałek prosty, który zapewnia dodatkową wytrzymałość i sztywność. W teorii, turbosprężarkę dzięki temu łatwiej wyważyć.