Łożyska ślizgowe GT15

Łożyska ślizgowe GT15 przeszły przez lata szereg modernizacji. Różnice w ich konstrukcji pokazaliśmy poniżej.

GT15 Journal Bearing diagrams

 

Pierwsza generacja: łożysko na wałek przewężony z wąskimi bieżniami.
Stawia mniejszy opór, co przekłada się na szybszy rozruch.

GT15 Journal Bearing diagrams

 

Druga generacja: łożysko na wałek prosty z szerokimi bieżniami, głównie do zastosowań w większych jednostkach.

Łożysko ślizgowe GT15 występowało w dwóch oryginalnych wersjach konstrukcyjnych, które różniły się przede wszystkim długością wewnętrznej powierzchni ślizgowej.

Łożysko GT15/17 na wałek przewężony:

Oryginalne łożysko GT15 (oryginalny nr części 433123-0002 / nr części Melett 1102-015-100):

  • smaller internal bearing surface length at the compressor side;
  • larger length at the turbine side.

On new generation turbos, the improved bearing (Melett No. 1102-015-104):

  • mniejsza długość wewnętrznej powierzchni ślizgowej od strony kompresji;
  • większa długość po stronie turbiny.

W nowej generacji turbosprężarek, łożysko ulepszone (nr części Melett 1102-015-104):

  • wewnętrzna powierzchnia ślizgowa jest większa po obu stronach;
  • użyto innego materiału;
  • rowki olejowe i otwory są nieco inne.

Łożysko to jest również używane w turbosprężarkach z prostym wałkiem w asortymencie GT15-17 i może być stosowane jako zamiennik łożyska starszego typu.

Łożysko GT20/25 na wałek prosty:

W większych turbosprężarkach w asortymencie VNT:

  • łożysko (nr części Melett 1102-015-101) ma już większą wewnętrzną powierzchnię ślizgową po obu stronach (w porównaniu do 1102-015-104);
  • w turbosprężarkach 2. generacji, łożysko nie zmieniło się co do wymiarów, ale materiał został ulepszony.

Łożyska ślizgowe GT15 – Ulepszenia:

Łożyska ślizgowe GT15 zostały udoskonalone, poprzez zwiększenie rozmiaru bieżni, a także poprawę jakości stopu mosiądzu używanego do ich produkcji. Podobnie jak w przypadku łożysk oporowych, dodano krzem, który poprawia jakość smarowania (tak jak warstwa teflonu na patelni).

GT15 Journal Bearing diagrams

 

Druga generacja łożyska na wałek przewężony ma większą powierzchnię ślizgową w porównaniu do poprzedniej wersji.
Łożysko jest przeznaczone do olejów o niskiej lepkości. Zastępuje łożysko 1102-015-100.

Te informacje mają charakter ogólnych wskazówek. Ważne jest określenie typu łożyska zamontowanego w turbosprężarce podczas jej demontażu i wymienić je na łożysko tego samego rodzaju. Najprostszym sposobem identyfikacji łożyska jest pomiar od powierzchni bocznej do krawędzi wewnętrznej powierzchni łożyska.

`