Brak smarowania / Niedobór oleju

W jaki sposób niewystarczające smarowanie powoduje awarię turbosprężarki?

Poniżej wyróżniono przyczyny i objawy niedoboru oleju, aby pomóc w identyfikacji i zapobiec ponownemu niedoborowi po wykonywaniu naprawy. Jeśli pierwotna przyczyna awarii nie jest znana, prawdopodobnie dojdzie do uszkodzenia tego samego rodzaju w nowo naprawionym urządzeniu.

Zobacz nasz najnowszy film z turbo poradami –
w jaki sposób niewystraczające smarowanie powoduje awarię turbosprężarki?

Transkrypcja
Cześć, jestem Antony. Pracuję w zespole technicznym Melett.

Witam w naszym najnowszym filmie turbo porady – brak smarowania.

Dzisiaj będziemy omawiać przyczyny, oznaki i działania zapobiegawcze związane z nieodpowiednim smarowaniem.

Co to jest nieodpowiednie smarowanie? Brak odpowiedniego smarowania jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek. Olej jest istotnym elementem: chłodzi i smaruje układy łożyskowania w rdzeniu. Jeśli w tych obszarach jest za mało oleju, rdzeń może ulec awarii.

Przyjrzyjmy się niektórym przyczynom nieodpowiedniego smarowania.

Nieudane zalanie olejem turbosprężarki przed montażem.

Uszkodzone, wygięte lub częściowo zablokowane przewody zasilające.

Nigdy nie używaj silikonu na wlocie lub wylocie, ponieważ ograniczy to przepływ oleju do turbosprężarki.

Bardziej szczegółowa lista przyczyn znajduje się na naszej stronie internetowej.

Nieudane zalanie olejem turbiny

Zniszczony przewód zasilający

Nigdy nie używaj silikonu

Spójrzmy na niektóre oznaki nieodpowiedniego smarowania. Większość uszkodzeń spowodowana brakiem odpowiedniego smarowania będzie widoczna na wirniku.

Tutaj można zobaczyć odłożony materiał na czopach łożyskowych wirnika.

Przebarwienia spowodowane nieodpowiednim smarowaniem.

Oznaki nieodpowiedniego smarowania można również dostrzec na łożysku ślizgowym.

Wewnątrz łożyska ślizgowego widzimy starty materiał.

Może to spowodować częściowe lub całkowite zblokowanie otworów olejowych, ograniczając przepływ oleju do wirnika.

Kolejno, przyjrzymy się układowi oporowemu: łożysko oporowe, odrzutnik oleju, kołnierz oporowy i podkładka oporowa. Przyjrzyjmy się im bardziej szczegółowo.

Na łożysku oporowym będą ślady zużycia spowodowane brakiem odpowiedniego smarowania. Materiał z łożyska oporowego będzie widoczny na odrzutniku oleju, kołnierzu oporowym oraz na podkładce oporowej.

Są to kluczowe oznaki wskazujące na brak odpowiedniego smarowania.

Omówiliśmy przyczyny i widzieliśmy ślady. Przedyskutujmy teraz, jak zapobiegać nieodpowiedniemu smarowaniu.

Zawsze należy sprawdzić przepływ oleju do turbosprężarki i przed montażem zalać ją olejem. Nigdy nie należy używać silikonu na wlocie lub wylocie oraz, jeśli to możliwe, używać świeżego oleju i nowego filtra oleju.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w naszym pliku PDF na stronie internetowej.

Sprawdź przepływ oleju

Zalej olejem przed montażem

Nigdy nie używaj silikonu

Używaj świeżego oleju i nowego filtra

Melett Turbo Porady – Jedną z błędnych opinii dotyczących nieodpowiedniego smarowania jest brak oleju w turbosprężarce, a jest to nieprawda, olej, który jest obecny w turbosprężarce nie wystarcza do wykonania wymaganej pracy i doprowadzi do jej awarii.

Dziękuje za obejrzenie i do zobaczenia następnym razem na kolejnym wideo z turbo poradami.

Podobało Ci się nasze wideo? Polub je, zostaw nam komentarz lub subskrybuj nasz kanał YouTube, aby oglądać kolejne filmy z Melett.

Objawy braku smarowania / niedoboru oleju:

 
  • Odłożenie materiału (spowodowane przez wysokie temperatury w wyniku tarcia o łożyska) na innych częściach oporowych i czopach łożyskowych wałka;
  • Przebarwienie części oporowych, czopów łożyskowych wałka;
  • Nadmierne zużycie podkładek oporowych łożyska oporowego;
  • Nadmierne zużycie łożysk ślizgowych.

Przyczyny braku smarowania / niedoboru oleju:

  • Nieprawidłowa konserwacja filtra oleju;
  • Zbyt niski poziom oleju w misce;
  • Niewłaściwa uszczelka wlotu prowadząca do ograniczenia dopływu oleju;
  • Nagar / odkładający się węgiel w przewodzie doprowadzającym olej;
  • Silikon użyty na uszczelce wlotu oleju powoduje zatory;
  • Osad lub nagar w obudowie łożyskowań z powodu wyłączania gorącego silnika;
  • Uszkodzony, zablokowany lub niskiej jakości filtr oleju;
  • Pominięcie zalania turbosprężarki olejem przed pierwszym rozruchem;
  • Długookresowa praca silnika na biegu jałowym, zwłaszcza przy zimnej pogodzie;
  • Zgięcia bądź skręcenia rur zasilania olejem;
  • Zużycie silnika.

Jak zapobiegać awariom wywołanym brakiem smarowania / niedoborem oleju:

  • Dostawa oleju do turbosprężarki to priorytetowy problem; należy zawsze sprawdzać czy ciśnienie oleju jest prawidłowe;
  • Należy unikać nanoszenia silikonu na uszczelki oleju, ponieważ może on łatwo się oderwać i zablokować przewody;
  • Należy wyczyścić lub wymienić przewody wpustowe oleju w celu usunięcia osadów węglowych lub szlamu, które mogłyby ograniczyć przepływ oleju do systemów łożysk;
  • Przy montażu turbosprężarki należy używać także świeżego oleju i nowych filtrów oleju (zalecanych przez producenta silnika).