Usterki zaworów REA/SREA

REA ( Rotary Electronic Actuator ) lub SREA (Simple Rotary Electronic Actuator) są używane w wielu turbosprężarkach o zmiennej geometrii i sterują ruchem łopatek.

Melett Actuators - repair parts

Dlaczego elektroniczne aktuatory REA/SREA ulegają awarii?

Elektroniczne akutatory REA/SREA są bardzo złożone i skomplikowane. Nie można stosować ich zamiennie z różnymi przekładniami lub pokrywami z elektroniką. Ustawienia kalibracji są zapisane w oprogramowaniu wewnątrz pokrywy z eletrkoniką i są unikalne dla każdej turbosprężarki. Większość awarii REA/SREA jest identyfikowana przez systemy zarządzania silnikiem. Elektroniczny actuator nie musi być główną przyczyną awarii turbosprężarki.

Downloads

oil-contamination

REA / SREA

Przyczyny awarii elektronicznych aktuatorów REA/SREA

  • Usterka przekładni – usterka turbosprężarki z siłownikiem REA i SREA na skutek zacięcia mechanizmu zmiennej geometrii przez osadzanie się lub gromadzenie węgla. Gdy mechanizm zmiennej geometrii zatnie się, zwiększone napięcie prądu doprowadza do spalenia silnika lub uszkodzenia przekładni ślimakowych, które wykonane są z tworzywa sztucznego. Usterka ta może zmniejszyć ciśnienie doładowania i doprowadzić do przejścia pojazdu w tryb awaryjny. W większości przypadków awarii spowodowanych przez uszkodzenie przekładni, moduły elektroniczne pozostają nienaruszone i mogą zostać ponownie wykorzystane.
  • Uszkodzenie/zablokowanie systemu VNT – spowodowane przez osad lub nagromadzenie się nagaru wokół łopatek systemu zmiennej geometrii.
  • Złącza płyty – złącza na płycie głównej modułu mogą rozszerzać się i kurczyć, ostatecznie rozrywając się i powodując usterkę elektronicznego aktuatora. Złącza mogą również wydawać się działać prawidłowo gdy są zimne, ale gdy silnik się rozgrzeje, może pojawić się usterka.
  • Nieprawidłowe obchodzenie się z turbosprężarką – uderzenie w turbosprężarkę może spowodować jej uszkodzenie i konieczność wymiany całego urządzenia.
  • Przedostawanie się wody – umieszczenie turbosprężarki w komorze silnika może oznaczać większe narażenie zaworu na przedostawanie się wody. Aktuator może zardzewieć i zostać zanieczyszczony, co prowadzi do przekazywania błędnych sygnałów, a ostatecznie do uszkodzenia.
  • Drgania silnika – stałe drgania pojazdu mogą spowodować zużycie zaworu, doprowadzając po pewnym czasie do usterki

Oznaki awarii aktuatora REA / SREA:

  • Kontrolka silnika lub inne lampki ostrzegawcze
  • Całkowita utrata mocy, powodująca przejście pojazdu w tryb awarhjny
  • Niedoładowanie
  • Przeładowanie
  • Hałas dobiegający z turbosprężarki
  • Kody błędów

Zapobieganie awarii turbosprężarki spowodowanej uszkodzeniem aktuatora REA / SREA:

  • Podczas naprawy aktuatora należy wymienić wszystkie uszkodzone elementy
  • Sprawdzić wszystkie przewody łączące
  • Upewnić się, że śruby są dokręcone z właściwym momentem obrotowym
  • Sprawdzić mechanizm VNT pod kątem działania
  • Sprawdzić stan wiązki przewodów
  • Sprawdzić czy pokrywa z elektroniką jest wolna od uszkodzeń

Uwaga: Aby uzyskać więcej informacji w tym lub innym temacie skontaktuj się z działem Wsparcia Technicznego Melett na [email protected]