Nadmierna prędkość obrotowa

W jaki sposób overspeeding powoduje awarię turbosprężarki?

Nadmierna prędkość obrotowa (overspeeding) to termin określający pracę turbosprężarki dużo powyżej normy.

Zobacz nasz najnowszy film z turbo poradami - w jaki sposób overspeeding powoduje awarię turbosprężarki?

Transkrypcja
Witamy w naszym najnowszym filmie, który dotyczy nadmiernej prędkości obrotowej.

Dzisiaj będziemy omawiać przyczyny, oznaki oraz sposoby zapobiegania nadmiernej prędkości obrotowej

Czym jest nadmierna prędkość obrotowa? Jest to sytuacja, kiedy silnik potrzebuje więcej powietrza niż turbosprężarka może dostarczyć. Turbosprężarka musi wówczas pracować ponad swoją dopuszczalną granicę eksploatacyjną, aby zasilić wymaganym powietrzem.

Przyjrzyjmy się kilku przyczynom występowania nadmiernej prędkości obrotowej

Głównymi przyczynami nadmiernej prędkości obrotowej są…

Niewystarczający przepływ powietrza z turbosprężarki do silnika. Przyczyną tego może być pękniety przewód powietrza, zablokowany wlot powietrza lub nieszczelność pomiędzy turbosprężarką a silnikiem. Wszelkie modyfikacje silnika takie jak zmiana mapy muszą być wykonywane przez specjalistów.

Nieprawidłowy przepływ powietrza

Słabej jakości mapowanie silnika

Jednym z głównych elementów, które będą wykazywać oznaki nadmiernej prędkości obrotowej jest koło kompresji. Spójrzmy na efekt “skórki pomarańczy” na niektórych kołach spowodowany właśnie przez nadmierną prędkość obrotową

Szukając efektu “skórki pomarańczy” na kole kompresji, możesz potrzebować odpowiedniego światła lub też spojrzeć pod odpowiednim kątem.

W skrajnych przypadkach można zaobserowować uszkodzenie łopatek, częściową ich utratę, pęknięcia lub rozerwanie koła kompresji

Nadmierna prędkość obrotowa może wykazywać te same oznaki uszkodzenia co niedostateczne smarowanie. Zachwaj ostrożność podczas analizy wszystkich głównych elementów przed zdiagnozowaniem awarii. Jeśli potrzebujesz pomocy sprawdź nasze narzędzia diagnostyczne na stronie internetowej

Wszystkie informacje zawarte w tym filmie są dostępne w formacie PDF do pobrania na naszej stronie internetowej. Tutaj znajdą Państwo przydatne wskazówki, jak zapobiegać nadmiernej prędkości obrotowej.

Jednym ze sposobów jest sprawdzenie silnika pod kątem wycieków oleju.

Melett Turbo Porady – Ciekawostka – Kiedy turbosprężarka działa na dużej wysokości, gdzie ilość tlenu jest mniejsza, pracuje ona ciężej. Może to przyczynić się do nadmiernej prędkości obrotowej i z czasem turbosprężarka ulegnie awarii.

Dziękuje za obejrzenie i do zobaczenia następnym razem na kolejnym wideo z turbo poradami.

Podobało Ci się nasze wideo? Polub je, zostaw nam komentarz lub subskrybuj nasz kanał YouTube, aby oglądać kolejne filmy z Melett.

Co powoduje nadmierną prędkość obrotową (overspeeding)?

  • Modyfikacje silnika, w tym „chipowanie” czy nadmierne zasilanie paliwem (over-fuelling);
  • Zmienny dopływ powietrza do turbosprężarki – może to być spowodowane rozerwaniem przewodu powietrza lub jego całkowitym rozłączeniem, bądź też ograniczeniami w filtrze wlotu powietrza lub w przewodach;
  • Nieprawidłowe ustawienie przepustnicy spalin lub mechanizmu zmiennej geometrii (VNT);
  • Zużyte wtryskiwacze;
  • Zamontowanie nieodpowiedniej turbosprężarki;
  • Utrata sygnału do elektronicznego siłownika/sterownika (SREA) przepustnicy spalin lub sterowania zmienną geometrią;
  • Praca na dużych wysokościach n.p.m.
Downloads

overspeeding

Overspeeding

Wizualne efekty nadmiernej prędkości obrotowej

  • Efekt „pomarańczowej skórki”;
  • Uszkodzenie łopatek może być konsekwencją ocierania o obudowę;
  • Przebarwienia z powodu utleniania materiału;
  • Ubytki materiału łopatek;
  • Pęknięcie koła.

Wyjaśnienie efektu „skórki pomarańczowej”:

Efekt „skórki pomarańczowej” na tylnej powierzchni koła kompresji spowodowany jest przez rozszerzanie i kurczenie się materiału. Gdy koło kompresji rozpędza się do nadmiernych prędkości obrotowych, jego rozmiar rośnie. Ta ekspansja powoduje pęknięcia między ziarnami materiału. W łagodniejszych przypadkach materiał powraca do stanu pierwotnego (ma pewien poziom elastyczności), ale częściej pęknięcia zaczynają rosnąć i może dojść do oderwania części koła.

Często zbyt wysoką prędkość obrotową pomija się jako przyczynę awarii turbosprężarki, ponieważ współwystępują z nią inne uszkodzenia powstałe w wyniku overspeedingu. „Płynięcie” materiału i przebarwienia części mogą wskazywać też na brak smarowania. Zadrapanie części może wskazywać na zanieczyszczenie oleju, jednak drobiny, które spowodowały zadrapanie mogły odłamać się od łożysk na skutek nadmiernej prędkości obrotowej i spowodowanej przez to nieprawidłowe wyważenie.

Nieprawidłowe wyważenie może też powodować ocieranie koła kompresji bądź turbiny o obudowę, co z kolei może prowadzić do pęknięcia wałka i utraty części łopatek.
Ogólnie mówiąc, nadmierna prędkość obrotowa powoduje wiele szkód i często jest podstawową przyczyną awarii!
Znajomość tej problematyki podczas diagnozowania zwrotu gwarancyjnego pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze.